Sejumlah pengguna Unifi dilaporkan telah menerima mesej pesanan ringkas (SMS) atau emel yang memaklumkan terdapatnya pelanggaran data yang melibatkan beberapa maklumat pelanggan Unifi.
@unifi “RM0 unifi: Dear Customer. A data breach involving certain information of select Unifi customers has occurred. We have isolated the risk and additional security measures have been put in place to protect our customers and notified relevant authorities for further actions.
— Safinaz Sapian (@frenzeegeek) July 12, 2023
Melalui SMS tersebut, TM menyatakan terdapatnya pelanggaran data yang melibatkan maklumat sebahagian pelanggan Unifi mungkin telah diceroboh. Berikutan dari itu, langkah keselematan tambahan dan pengasingan risiko telah dilaksana untuk melindungi pelanggan kami. Pihak berkuasa yang berkaitan juga telah dimaklumkan untuk tindakan lanjut.
The specific customers affected have been notified. Customers who have not received any notification are not impacted. Additional security measures have been put in place to isolate the risk and protect our customers, with no service disruptions.
— help me unifi (@helpmeunifi) July 12, 2023
Dalam masa yang sama, pihak TM turut menyatakan permohonan maaf di atas kesulitan yang berlaku dan akan terus komited untuk memberi perkhidmatan yang terbaik untuk pelanggan mereka.
TM turut memberikan peringatan kepada pengguna Unifi yang menerima SMS untuk sentiasa berwaspada kepada sebarang bentuk aktviti penipuan.
Walaubagaimanapun, tidak dapat dipastikan adakah pelanggaran data ini berkaitan dengan insiden kebocoran data yang berlaku pada awal tahun ini.